۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۰۵

وکیلی:

1200 بهورز در خانه های بهداشت گلستان شاغل هستند

1200 بهورز در خانه های بهداشت گلستان شاغل هستند

گرگان - خبرگزاری مهر: مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در بخش نیروی انسانی یک‌هزار و 281 بهورز شاغل در خانه‎ های بهداشت و 884 پزشک، ماما و پرستار در تیم سلامت استان فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی وکیلی ظهر دوشنبه در همایش پژوهش در نظام سلامت که در مجموعه آموزشی فلسفی گرگان افزود: حدود 10 هزار پرسنل در دانشگاه علوم پزشکی گلستان مشغول فعالیت هستند که ماموریت اصلی بخش عمده ای از این جمعیت، پرداختن به مسائل پژوهشی نیست اما می ‎ توان با فراهم کردن شرایط برای این نیروی بالقوه به تولید دانش پرداخت.
 
 وکیلی با بیان اینکه ارائه طرح یکی از منابع تولید دانش است متذکر شد: تعداد طرح ‎ هایی که تا سال 1390 از طریق مراکز بهداشتی و درمانی در اختیار معاونت این دانشگاه قرار گرفت 158 طرح بوده و در سال گذشته نیز تعداد 50 درصد طرح ‎ ها مورد تصویب قرار گرفت.
 
وی با تاکید بر اینکه باید به سمت کارهای پژوهشی رهنمون شویم تصریح کرد: باید در تولید دانش، بتوانیم نقش مؤثرتری ایفا کرده و با ایجاد بسترهای مناسب به بهبود وضعیت موجود کمک کنیم.
 
دکتر وکیلی یادآور شد: تحقیقات نظام سلامت یک فعالیت علمی است که به علل بروز مشکلات می‎ پردازد و دانش به کار گرفته شده را از طریق آزمون و ارزشیابی مورد سنجش قرار می ‎ دهد.
 
وی گفت: در استان گلستان بیش از یک میلیون و 700 هزار نفر با توزیع قومیتی فارس 42 درصد، ترکمن 33 درصد، سیستانی 15 درصد و 10 درصد نیز سایر قومیت ‎ ها وجود دارد که این موضوع نشان می ‎ دهد می ‎ توانیم مطالعاتی را در جمعیت موجود داشته باشیم که می  تواند معرف کل جامعه باشد.

مدیر تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان به آمار سالانه واحدهای بهداشتی در سال 1389 اشاره کرد و افزود: 13 مرکز بهداشت شهرستان، 47 مرکز بهداشت درمانی شهری، 93 مرکز بهداشت درمانی روستایی، 595 خانه بهداشت و 32 پایگاه بهداشتی در سطح استان داریم.
 
 معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: تصمیم‌گیری ‎ ها باید بر اساس شواهد علمی صورت بگیرد که این خود یکی از موضوعات محوری است که پژوهش ‎ های کاربردی باید به سمت آن سوق داده شوند.

محسن اعرابی اظهار داشت: تحقیقات کاربردی در نظام سلامت همیشه به ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف می انجامد.

وی استفاده و بهره ‎ گیری از پژوهش و مطالعات در بخش ‎ های مختلف را یکی از عوامل موثر در تصمیم‌گیریها دانست.

وی تصریح کرد: باید به جایی برسیم که با ارائه بسته‎ های اطلاعاتی به مدیران، آنها را در تصمیم گیریها کمک نماییم.

دکتر اعرابی یادآور شد: بخش تحقیقات و فناوری دانشگاه انتظار دارد مراکز تحقیقاتی با استعانت هسته ‎ های پژوهشی با انتقال آموخته‎ های علمی خود اقدامات موثری انجام دهند تا در سال جاری شاهد جهش عظیمی در این حوزه باشیم.

به عقیده وی پژوهش‎ های کاربردی باید از شاخصه ‎هایی در بخش‎ های مختلف عملکرد مدیریتی، پشتیبانی و خدماتی، تعریف و تعیین اولویت برخوردار باشند.

در این همایش مقالاتی با موضوعات تحقیقات کاربردی در نظام سلامت، مسئله ‎ یابی در تحقیقات کاربردی نظام سلامت، جایگاه تحقیقات کاربردی در ارتقای حاکمیت بالینی، تحقیقات کاربردی در بهداشت محیط، گزارش طرح کاربردی آموزش و ساماندهی هیئت‌های مذهبی در مواجهه با حوادث و بلایا همچنین انتظارات متقابل بخش سلامت و پژوهش دانشگاه ارائه شد.

در پایان مراسم از 6 پژوهشگر برتر هسته های پژوهشی دانشگاه با اهدای لوح و هدایایی به رسم یادبود تجلیل بعمل آمد.
کد خبر 1602148

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha